Modelspoor baanontwerp

Auteur Topic: Baanplan - H0 (5,35m x 2,90m) Venlo in oorlogsjaren  (gelezen 6916 keer)

MaikelvanVugt

  •  
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
  •  
Baanplan - H0 (5,35m x 2,90m) Venlo in oorlogsjaren
« Gepost op: 27 december 2014, 14:14:09 »
 
Hallo allemaal,

Ik begin maar even met mijzelf voor te stellen ik ben Maikel van Vugt 28 jaar, woon in Blerick en nieuw in de modelspoor wereld.
Het is begonnen met de oude treinen van mijn vader van het merk Triang/Hornby in schaal 00.
In eerste instantie wilde ik hiermee beginnen, maar na iets verder verdiepen hier toch maar van dit idee afgestapt, en besloten om voor mezelf opnieuw te beginnen. En deze oude treinen vooral als nostalgie te zien.
Aangezien ik dus opnieuw begin heb ik besloten om digitaal te gaan rijden in H0. Ik heb dan ook al een digitale startset van Roco gekocht en heb mij ook al gewaagd om een paar oude analoge locomotieven om te bouwen naar digitaal.
Als rails ga ik de flexrails van Peco gebruiken.
En heb ik mij al de startset van Rosoft aangeschaft om te gebruiken in combinatie met koploper.
Aangezien ik sinds kort op mijzelf ben gaan wonen en een eigen woning heb gekocht ga ik de slaapkamer op de zolder hiervoor gebruiken, welke ongeveer de halve zolder in beslag neemt.
Helaas heb ik in deze ruimte wel te maken met een schuin dak en kan ik effectief een ruimte gebruiken van 5,35m bij 2,90m.

De baan die ik wil gaan maken zal voornamelijk de omgeving Venlo-Blerick bevatten in de oorlogsperiode (1940-1945).
In een volgend bericht zal ik ook nog wat foto's plaatsen (indien hier natuurlijk interesse in is) die hebben gediend als inspiratie voor mijn huidig/voorlopig baanplan.
Maar voor nu hou ik het nog even bij mijn baanplan.

Op onderstaand plaatje is het totaal overzicht van mijn baanplan te zien.

Zoals je ziet wil ik de baan rondom gaan maken, de opening in het midden onderaan is waar de deur zit (draait naar buiten open dus daar heb ik gelukkig geen last van)

Dit is het zichtbare deel van het baanplan.


Het schaduwstation


Het treinspoor (zichtbaar)


de trambaan meterspoor (zichtbaar)


en een stukje werkspoor van de fabriek naar de haven.


En hier nog wat 3d indrukken.

Station Venlo

Viaduct in Venlo

Maasbrug tussen Venlo en Blerick

Station Blerick (Rechts is een denkbeeldige scheiding, hier wijkt het model van de werkelijkheid af waarbij de sporen naar station Venlo lopen)


Nu is mijn vraag aan jullie wat jullie hiervan vinden, heb je nog tips, op- en/of aanmerkingen. Ook als je andere vragen hebt hoor ik ze graag.

M.v.g.
Maikel
 

sander1985

  •  
  • Online Online
  • Berichten: 1674
  • Team Mitropa *
    • railpicturespictures van mij
Re: Baanplan - H0 (5,35m x 2,90m) Venlo in oorlogsjaren
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2014, 14:36:36 »
 

Interresant onderwerp! Wat mij meteen opvalt is het gedeelte bij de draaischijf en de ringloods. Bij de draaischijf gaat het spoor er wel heel vlak langs en maakt daardoor een hele rare kronkel. Daardoor is het hele inrijgedeelte van het station aan die kant wat raar.Verder ligt de bocht wel erg dicht langs de achterkant van de loods ik vraag me af dit wel goed gaat?

Wat voor draaischijf heb je bedacht? Er zijn namelijk niet veel draaischijven in de handel die wat maatvoering betreft in de buurt komen van de Nederlandse draaischijven (vaak 20m diameter), ik weet niet wat er in het echt in Venlo gelegen heeft?
 
bouw: halte Karnemelksloot
on hold: stukje Arnhem 1945-1958 modulair dcc

MaikelvanVugt

  •  
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
  •  
Re: Baanplan - H0 (5,35m x 2,90m) Venlo in oorlogsjaren
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2014, 15:01:00 »
 
Hallo Sander,

Je neemt me de worden uit de mond, dat is inderdaad een van de hoofdredenen waarom ik het erop heb gezet. De draaischijf die daar in het plaatje zit is er een van peco de LK-55 (304mm).
En ik weet even niet zo goed hoe ik dat daar het beste kan aanpassen zodat het er wat beter uit ziet. Wat het was in Venlo weet ik niet zeker, maar volgens mij was dit inderdaad 20m

Sterker nog, zoals ik het op deze foto zie had venlo er 2. Een meteen naast het station (de kleine cirkel onderaan) en degene die ik in mijn overzicht wil plaatsen de grote cirkel in dit plaatje


Verder heb ik alleen de volgende foto´s kunnen vinden van deze loc-loods/draaischijf. (Tijdens de sloop)


 

mijnspoor

  •  
  • Offline Offline
  • Berichten: 767
    • Station
Re: Baanplan - H0 (5,35m x 2,90m) Venlo in oorlogsjaren
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2014, 18:13:10 »
 
Hoi Maikel.
Dat ziet er al interessant uit.Zowel je thema als de periode.
Oude foto"s waar je de inspiratie vandaan haalt zijn altijd leuk.
Je hebt er een volger bij.
Groet uit Maasbree.
Marco.
 

Haradigi

  •  
  • Offline Offline
  • Berichten: 545
  • Meet (kijk, voel) & weet.
  •  
Re: Baanplan - H0 (5,35m x 2,90m) Venlo in oorlogsjaren
« Reactie #4 Gepost op: 27 december 2014, 18:20:36 »
 
Hi Maickel,

Een leuk idee, blijf je volgen, zelf al jaren het idee om dit met Utrecht te doen.
(Helaas alleen te veel duits materiaal)

groet
Harald

RudyB

  •  
  • Offline Offline
  • Berichten: 451
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Arduino als DCC decoder met 16x functie- en/of 6x servo uitgangen
« Reactie #5 Gepost op: 27 december 2014, 23:11:40 »
 
Wow, daar is zo te zien goed over nagedacht. Een hstorisch verantwoord en zeer uitgebreid plan.

Heb even op de baan zitten 'puzzelen' met treinenloop in gedachten. Ik kom er niet goed uit hoe het verkeer van de baan in de tweesporige spiraal terecht komt. Een trein die er uit komt, heeft stukje enkelspoor, dan rechtsrijdend de rechts-boven buitenbocht, en kan daarna op allerlei manieren rijden. Maar de enige manier om terug de spiraal in te gaan, is weer via de buitenbocht rechts-boven ... maar dan moet er dus een stukje tegen het verkeer in gereden worden?

Het zou een optie kunnen zijn de in-uitrit tussen de spiraal en de baan geheel tweesporig te houden Of misschien zie ik iets over het hoofd, of zijn de plannen voor treinenloop heel anders?

Succes en veel plezier met de bouw!

MaikelvanVugt

  •  
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
  •  
Re: Baanplan - H0 (5,35m x 2,90m) Venlo in oorlogsjaren
« Reactie #6 Gepost op: 28 december 2014, 04:10:45 »
 
Hallo Rudy,

Daar heb je inderdaad een goed punt, ik heb nog eens naar het ontwerp gekeken en denk dat dit een betere oplossing bied.

Links de oude situatie en rechts de aangepaste.
           

En als er mensen zijn die tips voor mij hebben hoe ik stuk in de buurt van de draaischijf beter kan aanpakken dan hoor ik dat graag.
 

Patrick1975

  •  
  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
    • Ons plan, Bramsburg-Otisdorf
Re: Baanplan - H0 (5,35m x 2,90m) Venlo in oorlogsjaren
« Reactie #7 Gepost op: 28 december 2014, 08:39:58 »
 
Indrukwekkend plan. Mooi thema. Goed onderbouwd. Ik moet hier ook nog een keer aan geloven :-
Maar dat komt goed. Succes er mee (y)

Groet,

Patrick
 
Have fun every day, before you know it's..........

Sicco Jan

  •  
  • Offline Offline
  • Berichten: 777
  •  
Re: Baanplan - H0 (5,35m x 2,90m) Venlo in oorlogsjaren
« Reactie #8 Gepost op: 28 december 2014, 11:16:58 »
 
Links de oude situatie en rechts de aangepaste.
 

Het kan nog anders, als je de onderste wisselverbinding naar boven verlegd en vervolgens in het linker spoor een aftakking maakt ben je met drie wissels klaar. Je kan ook nog spelen met linker en rechter wissels als je toch een doorgaande rijroute wil naar linksonder (anders inderdaad altijd een bochtje). Sorry, geen tekenprogramma bij de hand om dit te schetsen.

Verder: groot plan!

Groet, Sicco Jan
 

Jeronimos

  •  
  • Offline Offline
  • Berichten: 6604
  • Jeroen
  •  
Re: Baanplan - H0 (5,35m x 2,90m) Venlo in oorlogsjaren
« Reactie #9 Gepost op: 28 december 2014, 12:50:45 »
 
Hoi Maikel,

Enorm ambitieus plan.

Je zou via de bieb eens kunnen kijken naar het boek Locomotiefloodsen en tractieterrein. Daar kun je wat info in vinden over de draaischijven en de loodsen incl. wat spoorplannen, hoewel niet voor jouw periode.
 

Stedahult

  •  
  • Offline Offline
  • Berichten: 6196
  • Team Mitropa - GDMB
Re: Baanplan - H0 (5,35m x 2,90m) Venlo in oorlogsjaren
« Reactie #10 Gepost op: 28 december 2014, 13:42:03 »
 
Loods S65 (ex SS216) gebouwd in 1880 met draaischijf van 13,5m vergroot in 1901
naar 18m. 12 vakken 19m diep. In 1933 aan draaischijfzijde vergroot met aanbouw,
geen maten van.

Loods S64 (ex S16) omgebouwd in 1887 draaischijf 13,5m, in 1903 verlengd naar
14.3m,  in 1907 verlengd naar 18m, in 1922 vervangen voor een schijf van 20m.

Het is eigenlijk een must het boek te hebben. Staan ook foto's en tekeningen in.
 
Mvh Steef

Sønder Omme.
Midsommar på Högskogen.
Et stykke af Odsherreds.
Na zdrowie!

Blenderette

  •  
  • Offline Offline
  • Berichten: 13
  •  
Re: Baanplan - H0 (5,35m x 2,90m) Venlo in oorlogsjaren
« Reactie #11 Gepost op: 28 december 2014, 14:28:25 »
 
Beste Maikel,
 
Misschien heb je hier iets aan:
 
http://www.gerarddrost.nl/venlo-historisch/1955Venlo.htm
 
en deze, nogal onduidelijk maar toch:
 
http://www.gerarddrost.nl/Images/1955Venlo/Venlo6.jpg
 
Wellicht heb je al op de site van het gemeentearchief van Venlo gekeken, hier is de link:

http://venlo.hosting.deventit.net/atlantispubliek/beeldengeluid.htm
 
Veel succes!
 
Brenda Coles
 

MaikelvanVugt

  •  
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
  •  
Re: Baanplan - H0 (5,35m x 2,90m) Venlo in oorlogsjaren
« Reactie #12 Gepost op: 28 december 2014, 16:22:22 »
 
Zoals belooft zijn hier wat foto's waar ik mijn inspiratie vandaan heb gehaald.

Station Venlo
     
     


Viaduct (tussen het station en de maasbrug in)
     



Maasbrug (tussen Venlo en Blerick)
De vierkante brug is de oude spoorbrug die rond 1860 als spoorbrug is gelegd, later toen er behoefte was aan dubbelspoor is deze brug op de zelfde pijlers opgeschoven en is deze gaan fungeren als verkeersbrug (hier kwam ook de tram over te rijden). Hier is een tweede brug naast gekomen (op de zelfde pijlers) met een dubbel spoor (brug met de schuine zijden).
Het schematisch overzicht is door de Duitsers gemaakt waarop aangegeven is waar de springladingen bevestigd zijn, i.v.m. de dreigende oorlog. (aangegeven met de letters Sp.)
     
     
     


Station Blerick
     


Werkspoor/haven Venlo
bij de onderste 2 foto's is het spoor te zien naar de haven toe (loopt onder de maasbrug door).

     


Trambaan
De bovenste 2 plaatjes is het oude tramstation van rond de jaren 20/30 met het bijbehorende emplacement (helaas heb ik hier weinig tot geen plek voor kunnen vinden op mijn baan.
Het volgende plaatje is het emplacement zoals het bij station Venlo is komen te liggen, ter vervanging van het oude emplacement.
Het plaatje hiernaast is de tram op de verkeersbrug over de maas.
De 2 onderste plaatjes is de overweg in Blerick, waar de trambaan het spoor kruist. (zoals rechtsonder in mijn baanplan te zien is).
     
     
     


Nog bedankt voor de tips, ik ga denk ik maar eens een kijkje nemen in dat boek over locomotiefloodsen.
Die link was inderdaad al bekend bij mij, maar als nog bedankt voor de tip.

@Sicco Jan
Ik ben bang dat het mij niet helemaal duidelijk is wat je bedoelt, maar een paar wissels minder op die plek zou geen kwaad kunnen.

Groet,
Maikel
 

RudyB

  •  
  • Offline Offline
  • Berichten: 451
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Arduino als DCC decoder met 16x functie- en/of 6x servo uitgangen
« Reactie #13 Gepost op: 28 december 2014, 17:11:52 »
 
Hoi Maikel. De neuwe aansluiting op de spiraal lost het eerdere probleem mooi op.

Voor m'n gevoel zijn de onderste twee wissels indredaad overbodig, beide sporen zijn met de voorafgaande wissels al bereikbaar.

Rinus H0

  •  
  • Offline Offline
  • Berichten: 1061
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Baanplan - H0 (5,35m x 2,90m) Venlo in oorlogsjaren
« Reactie #14 Gepost op: 28 december 2014, 17:18:51 »
 
Hallo Maikel,
Indrukwekkend plan en project. Fraai om te gaan volgen, succes!
Mvg
Martijn
 
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Auteur Topic: Baanplan - H0 (5,35m x 2,90m) Venlo in oorlogsjaren  (gelezen 6916 keer)

Romavami

  •  
  • Offline Offline
  • Berichten: 240
  • Carpe diem
  •  
Re: Baanplan - H0 (5,35m x 2,90m) Venlo in oorlogsjaren
« Reactie #15 Gepost op: 30 december 2014, 23:22:24 »
 
Hallo Maikel,

schitterend hoe je het plan hebt gebaseerd op een bestaand sporenplan en thema.
Petje af voor je kunsten met Wintrack. Super gedaan.
Het beoordelen van het eigenlijke plan laat ik graag aan anderen over.

Succes.

Groeten uit Kranenburg (D)

Rob
 
Groet, Rob

Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62535.0.html: DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Flm Profirail na veel vallen en weer opstaan.

Gérard Drost

  •  
  • Offline Offline
  • Berichten: 350
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: Baanplan - H0 (5,35m x 2,90m) Venlo in oorlogsjaren
« Reactie #16 Gepost op: 31 december 2014, 00:19:44 »
 
Hoi Maikel,

Uit mijn eigen archief enkele foto's van het oude station Venlo met gebouwen rondom de draaischijf.

Een foto uit 1903.


1933, ten tijde van de opening van de nieuwe haven. Hier is ook de achterzijde van de tramgebouwtje te zien aan de weg naar de brug.


1949 emplacement Venlo. Hier is duidelijk de ringloods te zien, recht boven de Engelse oorlogsloc. Het spoor dat voor de ringloods naar rechts afbuigt, was het spoor naar de Kölle-Minderer Eisenbahn. De spoorlijn met een emplacement in het huidige Julianapark, richting Straelen en Geldern en verder naar Wesel en zelfs Hamburg (Venloer Bahnhof). De foto is genomen vanaf de voetgangersbrug die over het emplacement lag.


Begeleidende tekst zegt genoeg. Scan uit een van de fotoboeken uit mijn boekenverzameling.


Een niet al te duidelijke foto van het Venlose Gemeente Archief. Links is de ringloods te zien met daarachter het afbuigende spoor richting de brede overweg in de Keulse Poort en verder richting Straelen en Geldern. De ligging van het oude station van Venlo en de loopbrug is goed te zien.
Ook de tramrails voor het station zijn goed te zien.


Nog een foto uit het Venlose Gemeente Archief. Hier is de ringloods wat beter te zien.


Tot slot een plaatje van het oude tramstation voor de brug.

Succes met het verdere ontwerp en uitvoering van de baan.

Grz.
Gerard Drost

Ja, die van die eerder in dit draadtje genoemde website
 
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

zuylen

  •  
  • Offline Offline
  • Berichten: 2944
  •  
Re: Baanplan - H0 (5,35m x 2,90m) Venlo in oorlogsjaren
« Reactie #17 Gepost op: 31 december 2014, 11:11:59 »
 
Mooie foto's, zeker dat oude tramstation van de VMH (Venlo later MBS.(Maas Buurt Spoorweg in dit geval) Dat station was zo kostbaar dat het uiteindelijk de maatschappij te veel werd. Ik meende me te herinneren dat de VMH kort daarna werd overgenomen door de MBS. De directie huisde in hetzelfde gebouw als de directie van de NBDS in Gennep. De NBDS was mede eigenaar van de MBS. In 1922 was het met de NBDS gedaan. Het logo van de Maas Buurt Spoorweg mocht later over worden genomen door de Museum Buurt Spoorweg.

Maar die rijdende Beel in het wild is ook wel leuk om te zien. Een rijdende Beel is zo ie zo een unicum. ;D
« Laatst bewerkt op: 31 december 2014, 11:29:36 door zuylen »

tijgernootje

  •  
  • Offline Offline
  • Berichten: 7713
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Baanplan - H0 (5,35m x 2,90m) Venlo in oorlogsjaren
« Reactie #18 Gepost op: 31 december 2014, 12:51:29 »
 
Interessante foto's (y)
1 ding is voor mij wel verbazend te zien op een oude foto met het station van Blerick,daar prijkt op de gevel namelijk de naam Blerik  :o
Wanneer heeft men dan besloten die naam Blerik te veranderen naar Blerick vraag ik me af ?
Aan voorbeeld foto's heb je in elk geval gen tekort,dus dat moet voor de bouw van je baan toch alles al een stuk makkelijker maken lijkt me  :)
Voor wat betreft die Beel,dat is een aparte verschijning die ik geloof ik op fotos nog maar 1x ben tegen gekomen,wellicht iets voor zelfbouw in model ?
 

MaikelvanVugt

  •  
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
  •  
Re: Baanplan - H0 (5,35m x 2,90m) Venlo in oorlogsjaren
« Reactie #19 Gepost op: 31 december 2014, 13:24:53 »
 
Hallo allemaal,

Ik heb weer een paar aanpassingen gemaakt in het baanplan

Dit is de oude opzet:


De delen in met rood omcirkeld zijn aangepast


Zo heb ik dus het spoor naar de spiraal veranderd.
De wisselcombinatie naast de draaischijf veranderd, en om deze reden nog een extra wissel aangebracht na de brug.
Op die manier wordt er wat extra ruimte gecreëerd tussen de draaischijf en het passerende spoor.

Ook heb ik stuk spoor van de keerlus die links achterlangs loopt, aangegeven als tunnel. Dit stuk wil ik uiteindelijk gaan verbergen achter gebouwen/gevels.

Verder wil ik iedereen bedanken voor de complimenten en tips die ze mij tot dusver gegeven hebben.

@ Gérard Drost: Bedankt voor de aanvullende foto's deze zijn zeker behulpzaam voor het maken van de locomotiefloodsen en draaischijf.

@ zuylen: Ik wil dan ook proberen om (de gevel ervan op z'n minst) dit station een plekje te geven op de baan (linksonder tegen de muur aan boven op de tunnel van de keerlus). Wat betreft de overname, heb ik het even nagekeken. In 1923 werd de VMH door de LTM (Limburgse Tram Maatschappij) overgenomen. Later werd dit traject weer over genomen in 1929 door de MBS. In 1930 is vervolgens de tramlijn vanaf dit tramstation doorgetrokken naar het treinstation, zodat deze tramverbinding met de bestaande tramdienst van de MBS verbonden kon worden.

Ik hoor graag wat jullie van de aanpassingen vinden, en of je tips hebt om het te verbeteren.